Tuesday 10 November 2015

Zdrowe czy nie zdrowe, o to jest pytanie?

  
   W życiu większości ludzi przychodzi moment, kiedy decydują się na zmianę swojego stylu życia, swoich dotychczasowych przyzwyczajeń. Najczęściej jest to związane z jedzeniem, z poprawą swojego stanu zdrowia, zrzuceniem kilku kilogramów. Odrzucamy wszystko to co "niezdrowe" i zaczynamy jeść zdrowsze produkty. Czytamy etykiety, czytamy art. w prasie, w internecie, i zaczynamy się zastanawiać, czy aby na pewno jest to dobre dla nas? Pojawiają się nazwy jak karob, karagen, alginian sodu itp, itd. Jest jeszcze wiele, wiele innych substancji, które są dodawane do pokarmów przeznaczonych dla wegetarian i wegan.

      I tak np. dzięki tym modyfikacjom mamy ser wegański i szynkę wegańską, oraz kiełbasy i innego rodzaju.
Ja jakiś czas temu kupiłam wegetariański ser i wędlinę na bazie białka sojowego, białka pszennego, karagenu, mączki chleba świętojańskiego, rafinowanego oleju kokosowego, oleju rzepakowego i emulgatorów. Szczerze to się zaczęłam zastanawiać, czy by na pewno dobrze zrobiłam.
Z ciekawości poczytałam o sub. wykorzystanych do produkcji tych "dobrodziejstw" i np.  
* Guma karobowa, mączka chleba świętojańskiego (znana również jako karob, w artykułach spożywczych oznaczony E410) – naturalny polisacharyd otrzymywany z nasion szarańczyna strąkowego nazywanego też drzewem świętojańskim. Wykorzystywana głównie w przemyśle spożywczym jako dodatek do żywności zagęszczający oraz stabilizujący produkty. Występuje jako biały lub żółtobiały proszek. Posiada charakterystyczny słodkawy smak i zapach podobny do czekolady. Jest zamiennikiem kakao dla osób uczulonych na czekoladę oraz używany jest do słodzenia żywności i jako substytut czekolady. (źródło Wikipedia) Skutki przedawkowania :Spożyta w nadmiarze może powodować wzdęcia, podobnie jak w przypadku innych niestrawionych polisacharydów, przetwarzanych przez florę bakteryjną jelit. Ogólnie jednak jest nieszkodliwa, a badania wykazały, że może obniżać poziom cholesterolu we krwi.( źródło Maczka-chleba-swietojanskiego)
* Karagen - Wikipedia Vitalia .
* Olej kokosowy, do którego raczej nie można się przyczepić
*Białko pszenne( gluten) nie wskazany dla osób z celiakią . Ciekawostka Grubacka pisze o chlebie
* Białko sojowe , używane jako zagęszczacz w produktach wegańskich i wegetariańskich . Ciekawostka o soi

    To tylko kilka informacji, które znalazłam w internecie, jest ich tam o wiele, wiele więcej. Ja nie chcę nikogo zniechęcać lub zachęcać do jedzenia opisanych przeze mnie produktów. Kupiłam je bo byłam ciekawa smaku, tekstury i chciałam sobie zastąpić prawdziwy ser i szynkę. Jeśli chodzi o zapach sera, to czuć soje, w smaku jest mdły, bardzo gumowy, nie roztapia się tak jak prawdziwy. Szynka różni się tylko zapachem, wyczuwa się zapach wędliny, dzięki aromatom i zawiera w sobie oliwki . Jeśli miałabym to jeść codziennie, to nie dziękuję. Spróbowałam i więcej nie kupię bo: a. nie spełniło moich oczekiwań, b. jest drogie, c. nie smakuje mi, d. wolę już od czasu do czasu zjeść normalny ser, a bez szynki obchodzę się już jakiś czas i mogę bez niej żyć nadal. 
 To czy chcecie jeść te produkty zależy od was, jeśli będziecie się po nich czuć dobrze i nic wam nie będzie dolegać to droga wolna, ja wiem, że nie będę kupować więcej tych sero- i wędlino-podobnych wyrobów. Zakupy wege - link do zakupionych przeze mnie produktów wegetariańskich

   
Tost z szynką z soi i serem sojowym oraz kanapka z pastą z awokado i pomidorem

Na spróbowanie zrobiłam sobie tosta z szynką i serem. Ser się nie rozpuścił i był gumowy w smaku, szynka również gumowa...


No comments:

Post a Comment

Translate